6 hónapos
2010.08.24. 17:02
Háton fekve jól meg tudja emelni a fejét, és gyakrabban sikerül hasra fordulnia. Szívesen játszik a kezével/lábával, különösen meztelenül. Felültelve pár másodpercig meg tudja tartani magát támaszték nélkül, minden irányban forog. Egyre gyakrabban vesz fel tárgyakat egyszerre két kézzel, már vannak kedvencei. Érdeklődéssel figyeli a tükörképét - tágra nyílt szemekkel bámulja, csacsog hozzá.
Szülők távollétére félelemmel reagál / még nem tanulta meg, hogy nem örökre mentek el, összezavarodik, világa értelmetlenné, üressé válik /, sír, idegenre nem lehet rábízni, mert nem tud megnyugodni, kétségbeesett / az ok nem elfordulás, hanem biztonságkeresés /. Vigasztaljuk és várjuk meg, amíg ő maga kezdeményezi a "kommunikációt". Lassan kidugja orrocskáját, lopva kipillant és ezzel meg is kezdődött az ismerkedés. Magyarázzuk el vendégeinknek, ismerőseinknek, hogy a kicsi megijed, ha hangos gügyögéssel rárontanak. Várjuk meg azonban, amíg a baba kifejezi nemtetszését, mert ha már jó előre felkapjuk, amikor közeledik felé valaki, mi sugalljuk neki a félelmet. Ha kezdettől fogva többen veszik körül, általában kevésbé idegenkedik az ismeretlen arcoktól, szoktassuk "nagyobb" társasághoz
Hüvelykujja és a kéz többi ujja között tudja tartani amit megfogott, esetleg már forgatja a csuklóját, feje és nyakizma erős. A keze és a tárgy közötti távolságot már jól érzi, nem méricskél. Szeme mondja meg neki, mekkora mozdulatot kell tennie, hogy elérje. Élvezi, ha párnákkal körbetéve ülhet, de ne hagyjuk így egyedül. Kinyújtott karjával megtámasztja felsőtestét, térdét maga alá húzza, előre-hátra hintázik. Ez a mászás első jele. Ha kezünkben tartva a talpa talajt ér ugráló mozdulatokat végez, behajlítja, majd kiegyenesíti térdeit. Minél jobban ura testének, annál több örömet talál a térben való mozgásban. Egyre intenzívebbé válik az apával való kapcsolata, az emelgetést, magasba tartást, hancúrozást vidám sikítozással fogadja.
Természete is szerephez jut. Vannak nyugodtabb, megfontoltabb gyerekek, akik hosszabb ideig elvannak egyedül. Mások nyugtalanok, hajlamosak hirtelen mozdulatokra és fokozottan igénylik a foglalkozást.
Megszűnik a búvárreflexe / 8 hónapos korig /- passzív, amikor álla alatt megtámasztjuk a fejét, és a hátára fordul, amikor hason vízbe merítjük. Erőlködik, mintha meg akarná ragadni a felnőtt kezét. Néha vizet nyel és köhög.
Térlátása tökéletes. Tanulja, hogyan kell megmarkolni valamit. Nyúl a tárgyért, megérinti, majd kinyújtott ujjait rákulcsolja, a kinyújtott mutatóujjban gyönyörködik.
Megjelentek szervezetében a szilárd étel emésztéséhez szükséges enzimek, az anyatejen kívül más táplálékra is szüksége van. Jelét adja, hogy egyes ételek jobban ízlenek neki.
- annyi ételt adjunk, amennyit jóízűen megeszik, jelezni fog, amikor jóllakott, ne erőltessünk bele többet, mert állandó harc alakul ki közöttünk és megutálja az evést
- ha visszautasít egy ételt, iktassuk ki étrendjéből néhány hétre, majd újból próbáljuk adni
- ha néhány falat után abbahagyja, ne adjunk helyette mást, kedves, szemrehányást nem tartalmazó szavakkal fejezzük be az etetést
- ha babánk kis étkű, mindig csak keveset tegyünk a tányérjára. Így, ha elfogyott, újra lehet kínálni, nem éli át a "már megint maradt a tányéron" kudarcát
- amikor már csak a játék kedvéért turkál, vegyük el tőle az ennivalót és adjunk a kezébe játékot
- étkezések között ne töltsük meg a hasát nassolnivalóval
Születési súlyát megkétszerezi.
A barátkozás jelei: cibálja a hajat, megfogja az orrot, cirógatja az arcot, örömét leli más csecsemő társaságában.
A tárgyakat átveszi egyik kezéből a másikba, hasról hátra és visszafordul.
Sírásának okai / 1 éves korig /: unatkozik, fél / pl. idegenektől /, csalódottság és frusztráció - amikor elkezd mászni, fel akarja fedezni környezetét, de biztonsága érdekében néha meg kell akadályoznunk veszélyes cselekedeteit, az is előfordul, hogy nem elég erős és ügyes, ezért nem sikerül megvalósítania elképzelését.
Ha szájához tartjuk a poharat, iszik belőle, az ujjával eszik és rágni kezd, játékból köhécsel. Utánozza a nyelvnyújtást, hangosan nevet. Ha bosszankodik, nyafog. Egyre inkább az anyanyelvre jellemző pl. két szótagos hangsorokat használ /pl. adah, ahgoo/ - ezt nevezzük gagyogásnak.
Megkezdődik a fogzás: kibújnak az alsó középső metszőfogak / 10 hónapos korig /. A fog áttörését megelőző 2-3 napon a baba nyugtalan, fokozottan nyáladzik, éjszaka felriadhat és hőemelkedése is lehet, a fogínyen egy kis gyulladt "udvar" képződik és egy kékes-átlátszó hólyag jelenik meg. Fájdalomcsillapításként kenegessük az ínyt kamillás vattával, segít a kifejezetten erre a célra gyártott rágóka is.
- ha már kibújtak az első fogak, esténként egy gézdarabbal tisztítsuk meg őket
- naponta adjunk fluort a kicsinek / az adagolást egyeztessük a gyerekorvossal, mivel az ivóvíz fluortartalmától függően, területenként más mennyiséget kell alkalmazni /.
Ültessük vállunkra, jókedvre derül az új kilátástól, a szem felvette végleges színét.
A baba szája már elég izmos ahhoz, hogy hézagmentesen tapadjon a mellbimbóra. Így nem nyel annyi levegőt, s ezzel a büfiügy lezárul.
Napi alvásigénye átlag 14 óra / ebből kb. 10 óra az éjjeli alvás /, az alvási időszakok kezdenek meghatározott időpontokra korlátozódni.
- lefektetés után nem kell suttogni és lábujjhegyen járni, csakhogy a gyerek fel ne ébredjen. Jobb, ha lefektetés után is a normális mederben zajlik tovább az élet otthon, könnyen hozzászokik a gyerek. Emlékezzünk csak vissza gyermekkorunkra: ugye milyen megnyugtatóan hatottak ránk a családi élet megnyugtató neszei? A zajok eloszlathatják az ágyban kucorgó gyermek magányérzetét. A kicsiket jobban megriasztja a csönd, mint az ismerős hangok duruzsolása
- minden gyerekkel megesik, hogy valamilyen egyszerű oknál fogva felborul az alvási rendje /legkésőbb 4-5 éves korig/, ha éjjel felébred – várjunk egy kicsit, hátha újból elalszik, csendben menjünk be, ne beszéljünk hozzá, ne gyújtsunk villanyt /legfeljebb egy kislámpát/, ne etessük, szórakoztassuk. Lehet, hogy megkönnyítjük a mai éjszakánkat, de ne feledjük, hogy ha ezzel egyúttal megjutalmazzuk felébredéséért, rendszeressé válhat a probléma. Csendben simogassuk, de meg kell tanulnia önállóan elaludni. Próbáljuk kideríteni az álmatlanság okát / hasznos lehet alvási naplót vezetni néhány héten át, melynek segítségével a sok apró részletből összeáll a kép. Kiderülhet, hogy a felébredések kiszámítható rendszerességgel történnek stb./, hogy hatékony kezeléssel mielőbb megszüntethessük. Módszerünk eredményessége érdekében a fokozatosság elvét feltétlenül tartsuk szem előtt / pl. gyermekünk minden egyes felébredésekor kap egy pohár tejet, majd elringatjuk. Először az italt cseréljük vízre. Ha beletörődött, hagyjuk el a ringatást, csak a kezét fogjuk, amíg elszenderedik. Következő lépésben elhagyhatjuk a kézfogást, de maradjunk az ágya mellett /. Lehetséges okok:
- ha forgolódás közben lerúgja magról a takarót, fázni fog és felébredhet
- megérzi a családi légkör változásait, a szülőből áradó feszültséget
- egy-egy izgalmakban bővelkedő, mozgalmas nap után annyira fáradt, hogy nem tud elaludni
- bizonyos napközben fogyasztott ételek zavarják éjszakai nyugalmát / érdemes ezeket észben tartani /
- különböző betegségek, kellemetlenséggel, fájdalommal járó állapotok, többek között fogzás, mandulagyulladás, légcső- és hörghurut, nátha, pelenkakiütés, allergia stb. okozza a felriadást
- túlságosan átnedvesedett a pelenka / még a kifejezetten éjszakára ajánlott pelenkákat is célszerű nedvszívó réteggel kiegészíteni, ha reggelente túlságosan nedves a baba pelenkája /
Próbáljunk ki több módszert, de ne egy napig, legalább egy hétig alkalmazzuk, miel?tt valami újra rátérnénk, majd állapodjunk meg amellett, ami mind gyermekünknek, mind nekünk a legmegfelelőbb. Bárhogy határozunk is azonban, legyünk következetesek, ne változtassunk sűrűn a viselkedésünkön /pl. ha tehát egyik éjjel elringatjuk a gyereket, ezentúl is tegyük azt/. Egyet azonban semmiképp ne tegyünk: ne hagyjuk sírni éjszakáról éjszakára, ezzel növelve félelmét, bizonytalanságát, amitől egyre nehezebben fog tudni elaludni. A későbbiekben elutasításként fogja átélni, ha nem kelünk fel hozzá, ráadásul a probléma csak súlyosbodik. Ha érzi nyugalmunkat, hamarabb nyugszik meg, alszik el.
A korai ébredés okai lehetnek: a szoba túlzott világossága, beáramló napsütés stb. Legyen az ágyában játék, amivel elfoglalhatja magát. Valódi, élményeket is feldolgozó – valószínűleg a felnőttekéhez hasonló - álmai vannak.
Ha a szülő megszólítja, megszakítja gőgicsélését és fülel. Akkor is felismeri a hangot, ha a beszélőt nem látja. Váltogatja a hangerőt, a hangmagasságot és a ritmust.
kezdi megkülönböztetni magát a külvilágtól, felfedezte önmagát, “kész egyéniség”. Hagyjuk, hogy minél több dologra egyedül jöjjön rá. Ha mindenben segítjük a feladatok megoldása során, akkor éppen azt vesszük el tőle, ami értelmi fejlődése szempontjából a legfontosabb. Egészen másfajta tudásra tesz szert, ha önálló kísérletek révén jut el valamihez, mint ha készen kapja a megoldást. Felismeri, hogy anyja, rajta kívül létező lény. Az autóban a hátsó ülésre helyezzük a gyermekülést.
Megkaphatja a HIB oltás második adagját.
játékai: törhetetlen tükör, zenélő doboz, csengő hangot adó játék, felhúzható zenélő játék, "mindentudó" játék gombok, fogantyúk kezelése különböző hangok kíséretében, tárgyak nyílással vagy réssel, ahova be tudja dugni az ujját, játék, aminek nyele van, hogy meg tudja fogni", fürdőkádjátékok", félig, majd egészen eldugott dolgok keresése, tornázás, lassanként megkedveli az izgalmas meglepetéseket tartogató játékokat /pl. térdünkön lovagoltatjuk, majd "hátraejtjük", feldobáljuk a levegőbe/.
A háztartásban fellelhető veszélytelen tárgyak: kulcstartó, kis tölcsér, szita, tálca, műanyag edények, krémes tégelyek, samponos és öblítős flakonok, szabócenti, műanyag jégkockataartó, habverő, konyhai papírtörölköző vagy vécépapír kartonhengere, üres cérnaorsó, tányéralátét, műanyag kekszformák stb.
|