3 éves
2010.08.24. 17:19
Tudja, hogy éjjel álmodik, álom és valóság nem ugyanaz. Szobatiszta /izgalom hatására a teljesen szobatiszta gyerek is bepisilhet néha. Visszaeséssel kb. 4 éves korig számolni kell/.
Felfelé úgy megy a lépcsőn, hogy felváltva lép a lépcsőfokokra. Lefelé még mindkét lábát ráhelyezi a lépcsőfokra, csak aztán lép egyik lábával lejjebb. Az utolsó lépcsőfokról le tud ugrani. Néhány másodpercig tud fél lábon állni.
Ha a kapcsok, gombok stb. könnyen elérhető helyen vannak, teljesen fel tud öltözni, és le tud vetkőzni. Önállóan eszik. Becsatolja a szandálját, használja az ollót, pedig ez bonyolult mozdulatot igényel.
Célzottan, de játékosan fejlesszük kézügyességét, koncentrálókészségét /pl. segíthet a főtt krumpli hámozásában, darabolásában. Egy nem túl éles, lekerekített végű kést adjunk a kezébe, tanítsuk meg a helyes kéztartásra. Formákkal szaggathatja a tésztát, rakosgathatja őket a tepsibe, a kész aprósüteményt megkenheti olvasztott tortabevonóval/.
Megjelennek a hátsó zápfogak, megkapja a hatodik kötelező védőoltást /Di-Per-Te + OPV/.
Az immunrendszer erősítésének és az edzettség növelésének újabb állomásai: bíborkasvirág /Echinacea purpurea/ kúraszerű alkalmazása, mozgásos légfürdőzés /pl. reggeli torna, játék a szabadban/, kisebb túrák a környező erdőkben, vízzel való edzés
1. hideg vizes törölközővel való ledörzsölés a végtagok felől a test középpontja felé haladva, a bőr enyhe kipirulásáig való törölgetése, pizsamába bújtatás, gyors ágybafektetés
2. hideg víz folyatása a lábszárra
3. 3 perc forró, majd 5-10 mp. hideg vizes lábfürdő. A későbbiekben lelocsolás, zuhanyozás, pancsolás következik fokozatos vízhőmérséklet csökkentéssel, szauna /gyermekek esetében különösen ügyelni kell a szaunázás "alapszabályainak" betartására: enyhébb lehűtési fázis, illóolajok használatának valamint a szaunázás közbeni ivás mellőzése, fokozatos időtartam-növelés - 1. hét 2X6 perc, 2. hét 2x8 perc, 3. hét 2x10 perc, 4, héttől 2X12 perc. Csak egészséges gyermekkel, a gyermekorvossal egyeztetve, fogjunk hozzá a fent említett módszerekhez. Hatásuk kizárólag rendszeres alkalmazás esetén érvényesül. Ismertessük meg a rendszeres, játékos testmozgással is, ez a későbbi sportszeretet alapja.
Tanítsuk meg neki adatait /teljes nevét, címét/, beszéljük meg mit csinálna, ha elveszne.
Összetett mondatokat használ, figyelme egyszerre egyetlen tárgyat képes csak megragadni. Szívesen emlékszik vissza közös programokra, de gyors válaszában gyakran téved. Hosszabb, összefüggő történeteket képes végighallgatni és befogadni. Idézzük fel az előző napi mese cselekményét, szereplőit. Vásároljunk neki színvonalas, gazdagon illusztrált ismeretterjesztő gyermekenciklopédiákat.
A játékon keresztül támad fel benne az érdeklődés mások iránt /pl. eljátssza a doktor nénit, utánozza a buszsofőrt stb/. Nemcsak indulatait, érzelmeit, de ismereteit is játékban fejezi ki, gyakorolja. Előbb megfigyeli, majd eljátssza a különböző szerepeket. Ebben az utánzásban tanulja meg és rendszerezi mindazt, amit tud a világról. Úgy ismeri meg a világot, hogy egy időre ő lesz a világ- így érti meg. A játékvilágban bontakoznak ki azok a képességei, amelyekkel később az igazi világban eligazodik. Olyan dolgokat tanul játék közben, amelyekkel a valóságos problémákat meg tudja oldani. Ne zavarjuk meg, csak akkor szóljunk közbe, ha új információt szeretnénk közölni vele /pl. a buszsofőr előbb mondja, hogy "Vigyázat, indul a kocsi" és csak azután csönget/. Ezt a segítséget örömmel fogadja a kicsi, mert minden erejével azon van, hogy pontosan utánozzon.
Egyre barátkozóbb, szívesen játszik más gyerekekkel megtanulja tiszteletben tartani mások tulajdonát. Megtanulja elfogadni azokat az eseményeket, amelyeken nem tud változtatni /pl. eltörte egy féltett játékát/. Az őt érintő dolgokban kérjük ki a véleményét, így megtanulja, hogy tekintettel kell lenni egymásra. Önkontrollja még mindig külső tényezőktől, dicséretünktől és szidásunktól függ. Lelkiismeretről azért nem beszélhetünk még, mert az belülről irányított viselkedés, amely nem kíván külső ellenőrzést. Jobban alkalmazkodik a kisebb következetlenségekhez. Megérti, hogy szülei nem állhatnak mindig és mindenben a rendelkezésére.
Fokozódik a balesetveszély /6 éves korig/, mivel ebben az életkorban már meglehetősen önállóan - azaz szülői segítség nélkül - igyekszik közvetlen környezetét megismerni, felderíteni. Az óvatosság azonban majd csak a tapasztalat birtokában lesz meg, és mivel ő még csak a tapasztalatszerzés küszöbén áll, időnként hajmeresztő dolgokat próbál ki. Ha azt látjuk, hogy odajön és azt figyeli, mit csinálunk, feltétlenül vonjuk be őt is tevékenységünkbe. Korához képest, lehetőleg a legrészletesebben magyarázzunk el mindent, főképpen a veszélyeket. Mutassunk meg neki mindent, ami érdekli /pl. engedjük meg hogy óvatosan megtapintsa a forró teáskancsót, emeljük le a tetejét, hadd nézzen bele/. Kíváncsisága ezzel kielégül, tapasztalatot szerez, de nem a maga kárán. Abból is tanulhat, ha pl. velünk történt baleset: mutassuk meg a sebet. További lehetőségek, hogy amit megmutattunk neki, ahhoz készítsünk vagy vegyünk játékszerszámokat. Ha vannak célok, amiket ő tűz ki maga elé, és amik elérése érdekében önállóan dönthet és dönt is, akkor a felelősségérzet korán kialakul, ez minden téren jobban védi őt, mintha örökké mellette lennénk
- ügyeljünk arra, ne maradjanak elöl veszélyes holmik /pl. tűpárna, gombosdoboz, gyufa, nejlonzacskó, lázmérő, villanykörte stb./
- a kisgyermek szempontjából veszélyesnek minősülő házimunkát /pl. folttisztítás, főzés/ halasszuk az alvás idejére, vagy akkorra, amikor valaki sétálni viszi őt
- ha nagy felfordulással járó esemény zajlik a lakásban, mindig legyen valaki, aki ügyel a gyerekre
a szabályok elsajátításának leghatékonyabb módja, ha azonosul a szabályok közvetítőjével, a szülővel /pl. "A papa nem kínozza az állatokat. Én vagyok a papa, tehát nem húzom meg a cica farkát. /. A szülők kapcsotata is modell értékű. Megtanul dönteni. Megismeri saját magát, kedvező és hátrányos testi és szellemi tulajdonságait, megismeri az "adni" és "kapni" fogalmát /pl. kölcsönkap, cserébe ad valamit/. Egyre jobban megérti, ami körülötte történik, szívesen részt vesz a különféle események előkészületeiben. Megérti, hogy nem jöhet ki az ágyából, amikor neki tetszik.
A nemiséggel kapcsolatos kérdések egy részét elmondhatjuk neki, de 6-7 éves kora előtt nem érti meg a nemi kapcsolat részleteit. Csak arra válaszoljunk, amit kérdez, nincs szükség hosszú okfejtésre. Ha nem mondunk igazat, leszokik arról, hogy kérdezzen.
játékai: ügyesen rajzol és színez, majdnem sikerül kört rajzolni, még több mondókát tud, mászófal, kötélháló különböző magasságú kapaszkodókkal vagy másik kötéllel /fejleszti a szem-kéz, szem-láb koordinációt, tér- és mélységészlelést/, ügyességi játékok /pl. rákjárásban haladni hasukon egy potyautas plüssállatot cipelve, társasjáték, kislányoknak öltöztethető és fésülhető baba.
|