4 éves
2010.08.24. 17:21
Egyedül mosakszik, fogat mos, öltözik és vetkőzik, viszonylag kultúráltan eszik, pohárból iszik, előveszi és elrakja a játékokat. Egy felnőtt ellenőrzésével végig tud csinálni egy egyszerűbb tevékenységet /pl. felmossa a fürdőszoba padlóját/.
Szalad, elindul és megáll anélkül, hogy elesne, hirtelen ki tud térni, ugrándozva vagy galoppban halad. Amikor felugrik, magasra emeli a lábát, földet érésnél behajlított térddel csökkenti az ütést. Váltott lábbal megy le és fel a lépcsőn. El tudja dobni a labdát egy kis távolságra, két kézzel elkapja a kezébe dobott nagy labdát. Nem szeret egy helyben maradni, szeret szaladgálni és fogócskázni, mindig versenyt szeretne futni a következő fáig, és végig akar menni a következő falon. A labdajátékok, pl. a foci vagy a kidobós javítják az egyensúlyérézkét és a koordinációt.
Rajzaiban egyes testrészek esetleg még hiányoznak, de amit lerajzol, az a megfelelő helyen van. Lehet, hogy nincs is test, de a lábak alul és a karok oldalt vannak. A rajzokon kevés a ferde vonal. A kémények általában nem párhuzamosak a papír szélével. Az események leírásánál tekintettel van a hallgatók nézőpontjára is, megadja azokat a részleteket, melyek elárulják, merre kell nézni, amikor beszámol vmiről. Golyókat és hurkákat csinál gyurmából, melyekből emberkéket formáz. Szétlapítja a golyókat, és tányérra teszi a hurkákat. Néha meg szeretné tartani műveit. Szereti a "bolondos" gyurmakészleteket, melyekkel hajat vagy spagettit lehet csinálni. Ügyesebben bánik a ceruzával, mint a festékkel, de mindkettőt gyakorolnia kell, az irkafirka kezd írásra hasonlítani.
Megérti, hogy mások gondolatai, élményei és érzései különböznek az övéitől, kezdi számításba is venni ezt a többiekkel való érintkezés során. Elmagyarázza az eseményeket, ha tudja, hogy a szülő nem volt jelen. Számol, és kezdi megérteni a számok jelentését. Rendet tud teremteni 3-4 tárgy között. Állandóan összehasonlítja a saját dolgait másokéival. Élvezi a párosító játékokat. Egyre hosszabb az emlékezete, úgy viselkedik, mintha folyamatos terve és gondolatmenete lenne.
Már nem bontja le a mondatokat két szóra, indokol, megvitatja indokait és problémákat old meg, érti és tiszteletben tartja a szabályokat, elmondja, mit gondol, érez. Folyékonyan beszél, kérdez, érti a válaszokat, magyarázat útján képes tanulni. Képesnek kell lennie arra, hogy gondolkodjon azon, amit nem lát. A beszéd révén ezt meg is tudja tenni. Eljátszik dolgokat, beszélget és érvel. Utánozni tudja, amit egy nappal korábban látott, még mindig elsősorban az befolyásolja, amit lát. Azt hiszi, hogy ő a világ közepe, és hogy a tárgyak élnek. A múltban történt és a jövőben várható dolgokról beszél. Csoportosítja a tárgyakat, de a felosztás logikája még mindig sajátos, másnak tetteti magát, azt játssza, hogy vki más. Váltakozva saját maga és a másik, vagy tárgyakkal helyettesít dolgokat. Ezzel annak megértését gyakorolja, hogy a dolgokat különböző szempontokból lehet nézni. Játékai összetettebbek és fantáziadúsabbak, de csak egyszerűbb szerepeket tud alakítani. Követi az utasításokat, de nem képes összetett történetet irányítani, mint a nagyok, vagy könnyedén váltogatni a valóságot és a szerepeket.
Bosszantja és csúfolja a testvéreit, társait. Könnyen köt és bont fel barátságokat. A barátságok erősebbé válnak, de még mindig civakodik a többiekkel. Utánozza a többi gyereket. Sokat kell saját korcsoportja társaságában lennie, helyet kell teremteni a vaduláshoz is. Amikor hazajön az oviból, nem azt kérdezi, hogy "Ismered azt a fiút, akivel játszottam?", hanem hogy "Ismered a piros kocsis néni kisfiát?". Időnként hazudik. Mivel rájött, hogy a szülei nem mindig látják, amit csinál, tudja, hogy megúszhatja a rosszalkodást.
játékai : könyvek és kirakós játékok, melyek segítenek kategorizálni. Egyszerű társasjátékok.
Szülőknek! Legyen edző a kispadon és szurkolótábor, de ne siessen a segítségére, ha nincs szüksége rá. Dicsérje és értékelje erőfeszítéseit. Fogja vissza a kritikát, inkább a viselkedést bírálja, ne a kicsit. Ő egy jó gyerek, aki rosszul viselkedik. Adja tudtára, hogy a felnőttek is követnek el hibát. Mondja és mutassa meg neki, hogy szereti.
|