5 éves
2010.08.24. 17:22
Végig tud menni egy alacsony falon, járdaszegélyen, felmászik a játszótéri csúszda lépcsőjén, felkapaszkodik a nagy mászókára, biciklizik, a fogócskánál félreugrik, nagy játékokat visz. Meg tud tanulni úszni, korcsolyázni, síelni, táncolni és gumiasztalon ugrálni. A mozgása már felnőtesebb, bár még hiányzik a felnőttek ereje és előrelátása. Még mindig ügyetlen egy kissé, és nem mindig látja előre a tettei következményét /pl. azt, hogy a táskáját lóbálva leverheti az asztalról a poharat/. A finom motoros mozgásai már fejlődnek, de még közel sem érik el a felnőttek szintjét. A többi gyerek kergetése és kikerülése segítségével megtanulja előre megtervezni a mozdulatait, erre a mászókázás, a biciklizés és a foci is jó.
Egyre részletesebben kidolgozza a rajzokat. Az újonnan hozzáadott részletek eleinte nagyok és nem mindig pontos a számuk, pl. az emberkéknek három hatalmas ujjuk van vagy a ház tele van ablakokkal. A szemek nem pontok, inkább körök, az emberkéknek hajuk, nyakuk, gombjaik és térdük is van. Gyurmából egyszerre több embert is csinál, kipróbálja, mi történik, ha összegyúrja a különböző színeket. Egy-egy új technika hosszú időre lekötheti. Állítsuk ki a műveit a lakásban, ne csak az ő szobájában. Néhány parafatáblával "korlátozhatjuk" a mennyiséget.
Egyik-másik gyerek nyomtatott betűkkel ráírja a nevét a képeire, s bár a kémény gyakran még mindig furcsa szögben ül a tetőn, de egyre több a rézsútos vonal a rajzon. A beszélgetésben érveket, indokokat hoz fel és megvitatja őket, problémákat old meg. Még tovább terjed az emlékezete, kezd összehasonlításokat tenni, érti, hogy mindenkinek mások az érzései és az érzelmei. Beszélni tud arról, ami a múltban történt, nincs szüksége külső jelekre az események felidézéséhez. A nyelv segítségével érti meg a dolgokat, sorrendet tud felállítani egyes tárgyak között. Odafigyel és bonyolultabb szabályokat is megért. Magyaráz és szeret a felnőttek kedvére tenni. Szaladgálás közben hirtelen nekilódul, kikerüli társát; birkóznak. Hagyjuk vadulni őket. Az építésben jártas gyerek sokkal kisebb elemekkel és bonyolultabb játékokkal is megbirkózik.
Gyakran utánozza a szülők testtartását és hangját. Játsszunk utánzásra serkentő játékokat! Elsajátította a környezete által beszélt nyelv/ek/ főbb nyelvtani szabályait. Tekintsük természetesnek, hogy a gyerek szépen beszél. Beszélgessunk a múltról, a jelenről és a jövőről pl. fényképek segítségével /felismeri a saját babakori képeit/. Bíztassuk őt különböző nyelvtani elemek használatára, pl. beszélgessünk arról, hogy mit csináltunk a múltban és mi lesz a jövőben. Megérti, hogy az élete folyamatos, ő mindig ugyanaz a személy volt és lesz, nem mondja már, hogy "Ha majd nagy leszek, apu/anyu leszek".
|